Skip to main content

It is what it is.

No one deserves anything in life. Deserving is a concept invented by the weak. Right and wrong is a concept of the weak. When they can't have something, they tag it with arbitrary restrictions or rationales. Doing what one deems one should do, whatever the way, is what matters. Nothing matters, nonetheless. So why bother with artificial labels?


Then, what should I bother myself with? What should I do? Remove the ‘should’ first? ‘What do I do?’ Or ‘What I do’. The question becomes the answer. I need no explanation nor any justification. Whom do I justify? Who is my authority other than myself? And if I'm doing something solely on my own will, is that not an act of ‘myself’? Isn't it a self-evident and self-sufficient cause for the act? Why bother for a cause? Non-living things may need justification. Non-living fictions that we humans have created e.g. money, society, well-being, love, education, economy etc, for they rely on our imagination. They require justification. On the contrary, I'm alive and I act as I may; why should I need any language to describe that action? I just did. And I'll do something else again. Why? Just cause. Human actions need no justification, their consequences may. But consequences don't change the cause from which they emerged. So, actions don't matter. The consequences do. The fear of the result prevents us from taking the exam.


We waste time studying things we will never apply. The biggest lesson from history is that we never learn from history. Why is that? Because, we truly live in the present, detached from any past consequences, from an individual's perspective. And an individual is in control of his moment. Moments collectively aggregated may provide some insight but no separate moment is actually predictable. Thus history is just the same repetition. Similarly, consequences are myths. In the end, they don't matter. What I do, is what I do.


14.01.25

- Mr. Ahmed

Comments

Popular posts from this blog

The feeling of a feeling.

It's a common sight that two people meet and live together. Such a common thing, yet we each experience it differently and personally. Two strangers from different backgrounds unite as one. But are we really strangers? The feeling of love, or its absence, is the same in all of us. When we feel it, we know we're feeling something that is not just some made-up words but something inherently woven deep inside every single being. That's love and life. We living beings are tied together with the string of love. Even past our death, love keeps us tied. We live in the memories of our loved ones. Not even death can tear us apart; that's how strong that string is. Some things can be sensed, and we can mostly describe them through our language. But there is something that can only be experienced through memories, memories of something that may have never happened. Still, we feel it had always been happening. We push this feeling away, trying to evade it. But how can we pull the s...

আমার খোঁজ

আমার খোঁজ আমায় খুঁজে পাবে—  তারাদের মাঝে। রজনীগন্ধ্যায়— শরতের সাঁঝে। আমায় খুঁজে পাবে—  খো লা জানালায়। সাগরপারে— দখিনা হাওয়ায়। আমায় খুঁজে পাবে—  ক ল্লোল কলরবে। ধ্বংস্তুপে— নিষ্পেষিত ভৈরবে। আমায় খুঁজে পাবে— স্রষ্টার  হাতে। মৃত্তিকায়— সৃষ্টির সাথে। আমায় খুঁজে পাবে—  সময়ের শেষে। পুণর্মিলনে— স্মৃতির বেশে। আমায় খুঁজে পাবে—  এক বাক্যে। সর্বত্র— পঠিত কাব্যে। কোথায় পাবে না আমায়— খুঁজতে যদি যাও? চোখ মেলে চাও, যদি চোখ মেলতে চাও। - Mr. Ahmed 26.05.25

কুষ্টিয়া, গাঁজা ও মহাজন

কুষ্টিয়া কেন গাঁজার জন্য বিখ্যাত সেটা যতটুকু না বোধগম্য তার চেয়ে বেশি দৃশ্যমান হলো বিখ্যাত কিছু লোকজন (সাধু-সন্ন্যাসী, কবি) কেন এখান থেকে বের হয়েছিল। কুষ্টিয়ায়  মারাত্মক শীত পরে এর কোনো সন্দেহ নাই। এবার নিজেকে এক শতক আগে কুষ্টিয়ার একজন বাসিন্দা হিসেবে কল্পনা করুন। হার-কাঁপানো এই ঠান্ডায় আপনার নিজের দেহ ও মন গরম রাখার উত্তম এবং অতি প্রাকৃতিক উপায় হলো গঞ্জিকা সেবন, যা এখানে প্রতুল। এখন, গাঁজা হলো এক বিশেষ পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া সম্পন্ন অতি উপাদেয় অখাদ্য। এর শারীরিক উপকার-অপকার আমার আলোচ্য নয়; কেননা এ বিষয়ে যারা জানে না, তারা জানার ভান করে আর যে জানে, সে না জানার ভান করে। তাই আসি মানসিক অঞ্চলে। গাঁজার মানসিক যেই পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া থাকে সেটি সৃজনশীলভাবে বিধ্বংসী। মানে এটি আপনাকে নতুন নতুনভাবে নিজেকে বিলিয়ে দেওয়ার উপায় বাতলে দিবে। উদাহরণস্বরূপ আমি লালন শাহকেই টেনে আনি( যদিও লোকটি মৃত, তার মুরিদরা এখন জীবিতদের থেকে তাকে বেশি সমীহ করে)। কনকনে শীতে শরীর গরম রাখতে গিয়ে উনি না হয় নিছক দুই এক দফা গাঁজা খেয়ে নিলেন। শরীর গরম হলো, বেশ, পয়সা উসুল। কিন্তু এর পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া উসুল হয় যখন উন...