Skip to main content

Listening harmonic noises.

 "If I die young, bury me in satin.

Lay me down on a bed of roses.

Sink me in the river at dawn.

Send me away with the words of a love song."

These are lines sung by The Band Perry reminding me of some of the elements of life and death. To be covered in satin with care after my demise might be a luxury, but it's not too much to ask. Roses are a signature of you being loved even after your death. And a rose never truly dies; the remembrance that you received a rose once, makes the rose immortal in your memory. What about the love song? Why a song?

Humans sing. We sing in our leisure, about our leisure. We sing when we are busy, about our busyness. A song can be an expression of the relationship with our work and our mind. Action and its reaction can be sensual in this sense. Ever wondered what music and songs really are?

The language I speak was mainly acquired from the sounds I heard during my growing up. Some sounds were considered words, some mere noises. Yet, some noises still conveyed a message. A child crying may be a source of disturbance to me but to its mother, that cry is a signal of the child's distress. Music is one of such signals. A signal from the artist representing his joy, or maybe distress. Art is just grown-ups crying artistically. 

My connection with music is the same one that I have with this English or Bangla language. The artist of a song talks to me about his or her stuff through fancy noises. I say noises because to you, it's like a baby crying. To me, it's also a baby crying. But what differentiates our reception is, I'm trying to work out why that baby is in a bad mood.

Everything I write, I say or show, is a representation of myself. A self that is too hard to pinpoint but easy to extract. The extraction, when put together again by someone else, may come to resemble what my self was originally. Arts like drawing, writing, music or even crafting are a form of such extractions. We all want to be understood but not blatantly. For excitement, we risk being misunderstood. Imagine a dull and singular world without artfulness in its depth. Music gives a taste of this excitement; understanding someone or something in our own way. We may be wrong but it's a worthy experience.

17.12.24

- Mr. Ahmed

Comments

Popular posts from this blog

The feeling of a feeling.

It's a common sight that two people meet and live together. Such a common thing, yet we each experience it differently and personally. Two strangers from different backgrounds unite as one. But are we really strangers? The feeling of love, or its absence, is the same in all of us. When we feel it, we know we're feeling something that is not just some made-up words but something inherently woven deep inside every single being. That's love and life. We living beings are tied together with the string of love. Even past our death, love keeps us tied. We live in the memories of our loved ones. Not even death can tear us apart; that's how strong that string is. Some things can be sensed, and we can mostly describe them through our language. But there is something that can only be experienced through memories, memories of something that may have never happened. Still, we feel it had always been happening. We push this feeling away, trying to evade it. But how can we pull the s...

আমার খোঁজ

আমার খোঁজ আমায় খুঁজে পাবে—  তারাদের মাঝে। রজনীগন্ধ্যায়— শরতের সাঁঝে। আমায় খুঁজে পাবে—  খো লা জানালায়। সাগরপারে— দখিনা হাওয়ায়। আমায় খুঁজে পাবে—  ক ল্লোল কলরবে। ধ্বংস্তুপে— নিষ্পেষিত ভৈরবে। আমায় খুঁজে পাবে— স্রষ্টার  হাতে। মৃত্তিকায়— সৃষ্টির সাথে। আমায় খুঁজে পাবে—  সময়ের শেষে। পুণর্মিলনে— স্মৃতির বেশে। আমায় খুঁজে পাবে—  এক বাক্যে। সর্বত্র— পঠিত কাব্যে। কোথায় পাবে না আমায়— খুঁজতে যদি যাও? চোখ মেলে চাও, যদি চোখ মেলতে চাও। - Mr. Ahmed 26.05.25

কুষ্টিয়া, গাঁজা ও মহাজন

কুষ্টিয়া কেন গাঁজার জন্য বিখ্যাত সেটা যতটুকু না বোধগম্য তার চেয়ে বেশি দৃশ্যমান হলো বিখ্যাত কিছু লোকজন (সাধু-সন্ন্যাসী, কবি) কেন এখান থেকে বের হয়েছিল। কুষ্টিয়ায়  মারাত্মক শীত পরে এর কোনো সন্দেহ নাই। এবার নিজেকে এক শতক আগে কুষ্টিয়ার একজন বাসিন্দা হিসেবে কল্পনা করুন। হার-কাঁপানো এই ঠান্ডায় আপনার নিজের দেহ ও মন গরম রাখার উত্তম এবং অতি প্রাকৃতিক উপায় হলো গঞ্জিকা সেবন, যা এখানে প্রতুল। এখন, গাঁজা হলো এক বিশেষ পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া সম্পন্ন অতি উপাদেয় অখাদ্য। এর শারীরিক উপকার-অপকার আমার আলোচ্য নয়; কেননা এ বিষয়ে যারা জানে না, তারা জানার ভান করে আর যে জানে, সে না জানার ভান করে। তাই আসি মানসিক অঞ্চলে। গাঁজার মানসিক যেই পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া থাকে সেটি সৃজনশীলভাবে বিধ্বংসী। মানে এটি আপনাকে নতুন নতুনভাবে নিজেকে বিলিয়ে দেওয়ার উপায় বাতলে দিবে। উদাহরণস্বরূপ আমি লালন শাহকেই টেনে আনি( যদিও লোকটি মৃত, তার মুরিদরা এখন জীবিতদের থেকে তাকে বেশি সমীহ করে)। কনকনে শীতে শরীর গরম রাখতে গিয়ে উনি না হয় নিছক দুই এক দফা গাঁজা খেয়ে নিলেন। শরীর গরম হলো, বেশ, পয়সা উসুল। কিন্তু এর পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া উসুল হয় যখন উন...